Make your Inquieries

Nytt innlegg

 Innlegg 
Grete Mller
Tettstedet Halsøya omkring 1884
Klaus Kristiansen, f. 1858 i Drevja giftet seg 15. juni 1884 med Anna Elverine Olsdatter fra Flakstad. Bostedet til brudgommen er oppgitt til Halsø. Klaus hadde gått i urmakerlære hos urmaker Peder Klæbo i Mosjøen. Ifølge familietradisjonen skal han ha etablert sitt eget urmakerverkstad på tettstedet Halsøya etter at læretiden var avsluttet. Er det noen her som vet hvor jeg kan skaffe meg opplysninger om næringsvirksomheten som vokste opp rundt trelastfabrikken? Klaus og Anna Elverine bodde sannsynligvis her til 1891 - inntil de dro til Amerika (Chicago).

Takknemlig for svar!

Mvh
Grete Müller

08 Aug 2016 09:27
IP: 84.212.146.133
Knut Skorpen
Nekrolog
I følgje annonse i Nordlands Folkeblad nr. 40/1917 døydde Klaus Mathias Kristiansen på Reine i Lofoten 22.5.1917. Bendigt Strøm har skrive ein lang nekrolog der han spesielt tar for seg oppveksten i Drevja, trykt i NF nr. 44/1917.


09 Aug 2016 10:52
IP: 141.0.231.108
Knut Skorpen
Klaus Kristiansen
BS skriv i nekrologen meir om godtemplarordenen på Halsøya.
Klaus var forresten kommen til Svolvær som urmakar før 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036938003680

Eg finn han ikkje i 1891-teljinga, heller ikkje i 1900.

09 Aug 2016 11:13
IP: 141.0.231.108
Grete Mller
Klaus Kristiansen
Takk for tipset om nekrologen i Nordlands Folkeblad. Jeg har god kontroll på Klaus Kristiansen etter 1891, når han drar til Amerika første gangen. Det er egentlig tiden fra han gifter seg sommeren 1884 i Vefsn med Anna Elverine Olsdatter jeg er usikker på. Han oppgir da Halsøya som bosted. Kan det være at han starter for seg selv som urmaker på Halsøya etter endt læretid hos urmaker Peder Klæbo, eller drar han til Reine til konas bosted? Til Svolvær finner jeg han høsten 1896 etter at han kommer tilbake fra Chicago. Nå etableres urmakerverkstedet i Svolvær og han bor her til 1909. Da finner han på å reise til Amerika sammen med sin kone for andre gang. Nå slår han seg ned i Poulsbo, sør for Seattle og etablerer seg med urmakerverksted. Imidlertid bryter han opp etter få måneders drift fordi Anna Elverine blir syk. Han forlater Poulsbo og ankommer Norge igjen tidlig i 1910. Fra sommeren 1910 har han startet opp urmakervirksomheten nok en gang i Svolvær. Han får sin nevø, Carl Hansen Strøm, på besøk på høstparten 1910 og tar han inn i husholdet. Carl er til stede ved folketellingen i desember 1910. Carl går i urmakerlære hos onkel Klaus og overtar forretningen etter at onkelen dør i 1917. Carl er min farfar. Jeg dro til Reine i sommer for å lete etter gravstedet hvor Anna Elverine og Klaus ble stedt til hvile. Hadde sett et innslag for noen år siden på TV fra Vindstad - inne i Kjerkfjorden, og at det skulle være en gammel kirkegård der inne. Etter en del leting fant jeg gravstedene like ved siden av hverandre på denne gamle, nedlagte kirkegården på Vindstad. Jeg bestemte meg for å skrive en artikkel om livet til Klaus Matias. Derfor denne henvendelsen.

09 Aug 2016 21:57
IP: 84.212.146.133
Knut Skorpen
Halsøya
Eg har lite å bidra med. Men sidan vi no skriv gardshistorie for m.a. Hals og Halsøya, skal eg ta med eit avsnitt om urmakaren. Frå nekrologen saksar eg: «Det første sted K. Kristiansen etablerte seg som urmaker, var i Halsøyen, i gammelbrukets tid. Der bygget han sig en stue, og den var det han senere flyttet til Viktoriahavn i Ofoten, dengang jernbanearbeidet begynte første gang.
Mens K. bodde i Halsøyen, kom godtemplarbevegelsen til Mosjøen, og K. sluttet sig da til og var med at danne den første godtemplarlosje hersteds.»

18 Aug 2016 10:15
IP: 141.0.231.108
Grete Mller
Halsøya
I forrige uke var jeg på Nasjonalbiblioteket i Oslo og fikk hele nekrologen av Bendigt Strøm på minnepenn. Veldig morsom lesning om Klaus som ble tvunget til å gå med hjemmelagede komager, mens de andre gjeterungene gikk med skikkelige sko. Interessant var det også for meg hvordan Klaus ble interessert i urmakerfaget. Bendigt Strøm antyder at Klaus var kort tid hos urmaker Peder Klæbo. Så vidt jeg kan se kom urmaker Peder Klæbo til Mosjøen i 1874. Klaus begynte hos han i 18-årsalderen - altså i 1876. Det ville være god tid til å gjennomføre læretiden før han giftet seg i 1884 og startet opp på Halsøya. Takk for god hjelp!

Mvh

Grete Müller f. Strøm

28 Aug 2016 21:14
IP: 84.212.146.133

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>