Make your Inquieries

Nytt innlegg

 Innlegg 
Ivar Iversen
Tobiastjønna
Inne i Luktvassbygda, opp mot fjellet, ligger vannet Tobiastjønna. Navnet skal komme av en krangel hvorved en ble kastet i vannet og muligens omkom. Min slekt har bodd der i 200 år men ingen vet presist hva som skjedde - antakelig kan navnet komme fra hendelse 1600-1700 tallet. Fiskeriet der må anakeligvis vært gjort fra sørsiden av Korg-fjellet. Det fantes en Tobias på gården Bjerknesli (f 1663) og det kan være en sannsynlig kanditat, men mere vites ikke.

05 Sep 2016 10:45
IP: 193.212.244.50
Berit Luktvassli
Tobiastjønna
Innlegget er delt på fb-gruppene "Luktvatn Ungdomslag" og "Drevvatn museum og historielag" med spørsmål om noen kjenner historien. Eneste kommentar er at det er Ken Iversen og Harald Juel Iversen som vet noe om denne historien om Tobiastjønna. Disse to personer er vel kanskje dine slektninger - så hvis jeg oppfatter deg rett så lurer du på om det er andre utenom din slekt som kjenner til noe om denne historien. Er det riktig oppfattet ? Vi får se om noen andre svarer.

30 Oct 2016 16:34
IP: 141.0.245.140
Ivar
Tobiastjønna
Hei

Ja det er aldeles nærslekt og ingen av de vet mer enn hva jeg innledet med. Prøvde en gang å finne ut at det via gamle kart fra "kartverket", uten hell.
Ivar

01 Nov 2016 08:06
IP: 193.212.244.50
Andreas Skaret
Tobiastjønna
Hei, har også hørt denne historien i min slekt fra Svartvatnet og har også forsøkt å finne ut mer om denne historien. Har dere hørt noe fra noen andre?

27 Oct 2017 19:00
IP: 91.186.76.131

 

Legg inn svar 

Signatur:

Tittel:




Forhåndsvisning


Formatering
Du kan sette inn fet og kursiv tekst ved å trykke på knappene til høyre under innskrivingsboksen.

Linker
Webadresser i teksten omgjøres til linker. Du ser dette på forhåndsvisningen. Vær vennlig å teste linkene før du poster. Linker åpnes i nytt vindu, så du forlater ikke denne siden.

Forhåndsvisning
Les forhåndsvisningen grundig. Når et innlegg er postet, kan det ikke endres.

Kode -->>