|
|
Innlegg |
Klaus Johnsen Mari (Marit) Olsdatter Åkvika i Vefsn
|
Anders Hansen født ca 1770 fra Inner Skog (foreldre Hans Andersen og Anne Jonsdatter ) var ifølge mil. ruller 1809 og 1811 husmann i Åkvika i Vefsn, Han var gift med Mari (Marit ) Olsdatter. Vi finner ekteparet i 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011824&gardpostnr=125&personpostnr=2325&merk=2325#ovre Marit finner vi som enke i skifte Smidseng 1830. Jeg leter etter hennes opphav. Kanskje hun kom fra Skog ? I skifte Inner Skog 1778 finner jeg Marit Olsdatter som ut fra alderen kan være aktuell. Hennes mor Marit kom fra Kummerneset (særbind VII a side 506), gift Ole Petersen. Hans opphav har jeg ikke funnet. Kjenner noen til opphavet til Marit Olsdatter i Åkvika ?
|
04 Jul 2013 16:39 IP: 85.167.240.131
|
|
Geir Tverå Marit Olsdatter
|
Anders Hansen ble født i 1772 og altså litt eldre enn det som oppgis i 1801-tellingen. Han giftet seg i 1796 med Marit Olsdatter, og da oppholdt de seg begge to i Åkvika. I følge 1801-tellingen skulle hun være født ca 1774/75. Marit Olsdatter var nok et vanlig navn, men bare seks er døpt i perioden 1770-78. Spørsmålet er om man greier å fastslå med sikkerhet hvem hun var. Du nevner muligheten for at hun var Skog og datter av husmann Ole Petersen og Marit Olsdatter på Storsletta under Skog, født 1768. Men hun er ikke den eneste aktuelle kandidaten født på Skog. Disse parene hadde døtre døpt Marit i perioden 1770-78: 1770 Ole Jonsen & Brynhild Monsdatter, Skog - KANSKJE 1772 Ole Andersen & Kirsten Olsdatter, Lapp, Sovernesmarka - NEPPE 1774 Ole Bendigtsen & Karen Jacobsdatter, Kappskardmoen - NEI, ugift i 1803? 1774 Ole Jonsen & Magnhild Pedersdatter, Fiplingdalen - NEI, døde ung 1774 Ole Nilsen & Christiana Mikkelsdatter, Myrneset - NEI, gift 1797 med Brekk-Jo 1775 Ole Pedersen & Berit Johansdatter, Utnes - KANSKJE Når man studerer vielsen i 1796 nærmere (høyre side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16542&idx_id=16542&uid=ny&idx_side=-172 ), så er det ett spor der som kan være til hjelp. Etter brudens navn står et ord som jeg sleit litt med. Det står "Kongebrev". Det betyr at det forelå omstendigheter som krevde kongelig tillatelse før vielse kunne finne sted. Paret var tydeligvis i så nær slekt at tillatelse måtte søkes. Med utgangspunkt i dette kikket jeg nærmere på både den Marit Olsdatter ble ble født i 1768, og hun som ble født i 1770. Jeg kan ikke påvise noe slektsskap mellom Anders og dattera til Ole Petersen (f.1768). Når det gjelder dattera til Ole Jonsen og Brynhild Monsdatter, er det mye som tyder på at hun og Anders Hansen var søskenbarn gjennom hennes far (Ole Jonsen) og hans mor (Anne Jonsdatter). Marit fra Utnes har jeg ingen oversikt over. Det er tidkrevende å sjekke slike mulige slektsforbindelser. Det er mulig du kanne finne forbindelser som jeg ikke har sett.
|
18 Jul 2013 20:53 IP: 84.202.81.169
|
|
Klaus Johnsen Marit Olsdatter
|
Jeg så på faddere til sønnen til Anders og Marit - Ole som ble døpt 1798 - men kunne ikke finne noen indikasjoner. Mellom Anders Hansen og datter til Ole Jonsen og Brynild Monsdatter på Skog finner jeg ikke noe slektskap. Datter til Ole Pedersen og Berit Johansdatter: Dersom det dreier seg om Berit fra Storheringen gift Ole Pedersen, skifte Stor Heringen 1755, se også skifte Marken 1809, kan jeg heller ikke finne noe slektskap der. Dersom det er et nært slektskapsforhold mellom Anders og Marit, er det vel nærliggende og anta at Anne Jonsdatter gift Hans Andersen Skog, var søster til Ole Jonsen Skog, slik som antydet. Takk for grundige undersøkelser. Mvh Klaus
|
24 Jul 2013 11:09 IP: 85.167.240.131
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |