|
|
Innlegg |
Morten Henriksen Gulle Benjamin Eliassen 1836-1890
|
Jeg er på leting etter fotografier av bakermester Gulle Benjamin Eliassen, og evt. familie. Gulle kom opprinnelig fra en husmannsplass på Storstrand i Utskarpen. Han var en av totalt 10 brødre, og bror av min tipp-oldefar. Han ble gift på Moskenes i 1863 med Marie Lund fra Brønnøy. De etablerte seg med bakeri i Mosjøen samme år og fikk 5 sønner. Gulle hadde også en 6. sønn som resultat av en utroskaps-affære. Gulles bakeri ble en samleplass for brødrene Eliassen. Jeg tror halvparten av brødreflokken var innom her i perioder av sine liv. Gulle var finansielt involvert i opprettelsen av sølgruvene i Svenningdal på slutten av 1870-tallet. Han solgte/overlot bakeriet til Christian W. Johansen i 1889 (Dette er vel et baker-navn som mange Vefsninger har et forhold til). Gulle fikk tuberkulose og døde i Mosjøen i 1890, 54 år gammel. Enka Marie flyttet til Trondheim etter Gulles død. Alle sønnene har jeg ikke kartlagt ferdig enda, men det virker ikke som om noen etablerte seg i Mosjøen. Selv om Gulle døde i 1890 er det jo muligheter for at det finnes fotografier av ham og evt. familien. Jeg er selvsagt også interessert i relevante opplysninger om Gulle og familien. De opplysningene jeg nevner ovenfor er forøvrig et utdrag. Håper at noen kan bidra her! Mvh Morten Henriksen Utfløtta Hemnesværing
|
02 Aug 2013 17:50 IP: 109.189.85.128
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |